Bardzo fajny, przyjazny program muzyczny. Służy do tworzenia ścieżek dźwiękowych instrumentów basowych w MIDI. Pomaga w komponowaniu, podpowiada jakie dźwięki lub pochody dźwiękowe zastosować by pasowały one do harmonii i stylu muzycznego danego utworu. To oznacza, że dla młodych muzyków jest także aplikacją która ma walory edukacyjne, poznawcze. Intuicyjny, choć by poznać pełnię jego funkcjonalności trzeba poświęcić więcej czasu.
Posiadam i bardzo lubię wszystkie instrumenty wirtualne Toontracka (EZ Bass, EZ Keys 2, EZ Drummer 3, Superior Drummer 3) czy ich program miksujący (EZ Mix 2). Zaletą tej serii jest podobny interface. Jeśli opanujesz obsługę jednego programu bardzo szybko zorientujesz się o co chodzi w pozostałych aplikacjach tego producenta (nie do końca dotyczy to EZ Mix 2).
W standardowej wersji programu EZ Bass mamy próbki brzmieniowe dwóch gitar: basu Vintage (Fender Jazz Bass z 1960 r.) oraz basu Modern ze współczesnym brzmieniem (amerykańskiej gitary marki Alembic). Jeśli te brzmienia są niewystarczające można dokupić oddzielnie rozszerzenia EBX z barwami dodatkowych instrumentów. Obecnie tych pakietów jest 14. Cały czas powstają nowe. Mamy możliwość zainstalowania: basu akustycznego, fretlessa, wiolonczeli, kontrabasu. Możemy wybrać instrument dedykowany do jednego gatunku muzycznego: metalu, hard rocka, pop, gospel, lat 60. czy 80. Moje ulubione rozszerzenia to Americana EBX (brzmienie Fender Telecaster Bass z 1968 r.) i Classic Rock EBX (brzmienie Fender Precision Bass z 1963 r.). Można także dokupić pakiety MIDI z presetami w danym gatunku muzycznym. Potrzebujemy linii basowej do rocka, metalu, jazzu, latino, fusion, reggae, soula czy disco? Proszę bardzo. Obecnie do nabycia są 24 różne pakiety.
W EZ Bassie można (lecz nie ma takiego obowiązku) długo i namiętnie rzeźbić w artykulacji instrumentu. Ustawić sobie grę palcem środkowym, wskazującym, dwoma naprzemiennie. Jeśli jest taka potrzeba można zabarwić artykulację flażoletami, tappingiem, wytłumionym dźwiękiem czy np. brzmieniem uderzania palcami lewej ręki w struny.
Ciekawostka: na stronie producenta na forum dyskusyjnym użytkowników programu jest wątek mówiący o tym, że jedna próbka audio jest wspólna dla dźwięków które zagramy w kilku pozycjach na gryfie (np. dźwięk D zabrzmi tak samo na pustej strunie D i na strunie A na 5 progu). To jest jednak temat poboczny, nie mający znaczącego wpływu na korzystanie z EZ Bass.
Program ma dużą bibliotekę szablonów groove, które umiejętnie nam podstawia pod nos i podpowiada które z nich można wykorzystać do danego utworu. Można też zaimportować nagrana ścieżkę gitary, pianina czy perkusji i program zaproponuje nam do tych fragmentów pasującą harmonicznie i rytmicznie ścieżkę basu.
Z EZBass można korzystać jako samodzielnego programu do tworzenia i edycji linii basowej w MIDI lub jako wtyczki uruchamianej w programie DAW. Aby go zainstalować trzeba najpierw wgrać na komputer aplikację Product Menager. Nie lubię dodatkowych programów na moim PC, ale co pół roku do niej zaglądam, bo informuje mnie o uaktualnieniach, nowych sterownikach do posiadanych przeze mnie programów Toontrack. Product Menager umożliwia szybką ich aktualizację.
Drugą aplikacją towarzyszącą programom Toontracka jest Audio Sender. Nie należy go lekceważyć tylko także wgrać wraz z programem muzycznym. Wtyczka ta umożliwia konwertowanie ścieżki gitary czy bębnów z DAW na MIDI a potem tworzenie z nich linii basowej w EZ Bass.